Is het verboden met ontbloot onderlijf auto te rijden?

En als je aangehouden wordt, krijg je dan een bekeuring? En zo ja, voor wat dan?

3 weken geleden
in: Wetgeving
8K
Vincent
2 weken geleden
Het is niet verboden volgens mij maar waarom zou je het willen?

Antwoorden (2)

Nee, het is niet per definitie verboden, maar het zou wel bekeurd kunnen worden op basis van artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994. Dit is het zogenoemde kapstokartikel: het veroorzaken van gevaarlijk rijgedrag. Het afleiden van andere weggebruikers door je gedrag, het niet-dragen van kleding, kan als gevaarlijk rijgedrag worden gezien.

Dus waar het om gaat, is niet ontdekt worden...
Toegevoegd op 8 april 2024 16:55: bron
Antoni
3 weken geleden
Ikhebgeenidee
3 weken geleden
Een andere mogelijkheid om bekeurd voor te worden lijkt me openbare zedenschennis.
Antoni
3 weken geleden
Ja, dat zou zo maar kunnen. Daar had ik net nog even niet aan gedacht, omdat het onderlijf van iemand die in een auto zit over het algemeen toch niet heel makkelijk zichtbaar is.
tinus1969
2 weken geleden
Schending eerbaarheid (is de officiële term), maar dat lijkt me niet met ontbloot bovenlijf.
Ikhebgeenidee
2 weken geleden
@antoni: zolang het niet zichtbaar is, zal er geen bekeuring zijn.
Niet voor artikel 5, niet voor de zedenschennis. Vraag me wel af hoe de situatie "ontstaat"; ontbloot instappen of kleding in de auto uittrekken? @Tinus1969: VS heeft het over ontbloot onderlijf.
Antoni
2 weken geleden
Klopt helemaal, @Ikhebgeenidee!
HeerVoldemort
2 weken geleden
Je mag wel in je blote kont door je huis lopen. Al mag je niet uitgebreid provocerend met je geslachtsdelen voor het raam gaan staan. Geldt ook voor tieten trouwens. Maar je auto is volgens mij ook een soort prive ruimte. Als niemand het kan zien, maakt het niet uit. Maar hoe ben je bloot daar gekomen? En wat als je bij een stoplicht staat er staat een fietser of voetganger naast je en die kijkt je auto in?
kanjer67
2 weken geleden
Het is niet verboden alleen als je in de file rijd en dan kunnen vreemde verkeers situaties voor doen als er vrachtwagens naast je rijden want dezer kunnen zo bij je in de auto kijken en als je dan met je poes of dat staafje zit te spelen dan kun je een getoeter verwachten
Er staat niet bij of een man of een vrouw deze vraag stelt. Bij een man is dit niet verboden hoewel je wel extra letsel van gordel en/of klapzak kan oplopen. Bij een vrouw, tja zie het antwoord hierboven.....
2 weken geleden
Abcde
2 weken geleden
Bij een man is dit niet verboden..., bij een vrouw, zie het antwoord
hierboven. Het antwoord hierboven maakt geen verschil tussen man en
vrouw, dus welk deel van het bovenstaande antwoord bedoel je met, "zie het antwoord hierboven"? Ik neem aan dat je met klapzak een airbag bedoeld?
Abcde
2 weken geleden
Ik weet nog steeds niet wat je met een klapzak bedoelt, maar ik hou het voorlopig op een airbag. Als dat klopt, controleer dan of je autogordels en airbag wel goed gemonteerd zijn, als deze de kans op extra letsel bij een ongeval voor een man in deze situatie vergroot, dan is er echt iets mis met de montage hiervan. Zolang je niet reageert op mijn andere vraag, geef je naar mijn mening hetzelfde antwoord als Antoni, wat niets toevoegt voor poppetje54321.
Abcde
een week geleden
Ook een min van mij. Je geeft, iets anders omschreven, hetzelfde antwoord als Antoni, dat er al stond voordat jij antwoordde, met wat onzin erbij (de gordel en airbag beschermen het bovenlichaam en het hoofd).